n0te !

heyy readers ! welc0me t0 my offical bl0g ;) thank
"

AL-HAMBRA

..بِســمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْم

Assalamualaikum :)

ALhamdulillah  ku panjatkan setinggi-tinggi kesyukuran kepada-MU ya ALLAH kerana telah menggerakkan hati hamba-Mu untuk mendalami ilmu-Mu . Subhanallah . F0r t0day kita nak cerita tentang sejarah Islam :) Let's st0ry tentang input yang baru dapat .. The tittle is "Istana Al-Hambra " . Subhanallah sungguh cetek pengetahuan hambu-MU YA ALLAH .


Al-Hambra adalah sebuah istana yang terletak di Sepanyol (spain) .al-hambra telah menjadi lambang kegemilangan dinasti nasrid dan merupakan bukti visual seni islam yang unik & indah.
"Al-Hambra" bermaksud yang bewarna merah yang bercahaya pada banggunan dan kawasan sekitarnya pada abad ke-14 masihi Pemerintahan Dinasti Nasrid iaitu Sultan Yusuf I dan Sultan Muhammah v.
Granada merupakan ibu kota pemerintahan kerajaan Nasrid , pusat kebudayaan & menjadi bukti seni islam kepada wilyah Eropah .




#Pada waktu itu ramai cendiakawan Islam dilahirkan dalam pelbagai bidang seperti agama , sains , sejarah , pertanian , perubatan , farmasi dan sebagainya.Terdapat 10,000 hiasan kaligrafi yang diukir diatas batu dan dihiasi dengan bermotifkan dedaun . Kaligrafi yang diukir bermotif untuk menyokong senibina al-hambra serta kebanggaan terhadap sultan yang memerintah dengan syair-syair yang diukir untuk memuji ALLAH yg Maha Esa :')Al-Hambra juga mempunyai Taman Singa dan yang mengagumkan ialah Al-Hambra mempunyai 124 tiang alabester yang merupakan gabungan idea oleh orang Islam dan orang kristian.dan sebagainya :)
Baiklah setakat ini sahaja input yang mampu diberi "sungguh diri ini masih jahil, maaf andai tersalah input yang diberi "
Syukran Jiddan YA ALLAH :)

*Hayati lirik dan maksudnyaa .. see y0u soon >_<



ヅTerima Kasih Kerana Sudi Membaca Entry Wanie ヅ